Den grænseløse vækst
Den korte vækst
Den grønne vækst
Den arbejdsløse vækst
Klimaforhandlingernes historie
Klimaforhandlingernes historie
Danmark uden fossile brændslet
Lokal energiomstilling
Fremtidens energiforsyning
Biografen
Solvarme
Geotermisk energi
Solceller
Vindenergi
Bølgeenergi
Biomasse
Biogas
Jordens klima, 2016
Den menneskeskabte drivhuseffekt, 2016
Den globale opvarmning, Konsekvenserne, 2016
Skibe udleder to gange så meget kuldioxid som fly
18. marts 2007
Ny forskning viser, at den internationale skibsfart udleder dobbelt så meget kuldioxid som luftfarten. Og udledningerne stiger med alarmerende hast.
Globaliseringen har fået transporten af varer til at stige voldsomt, og 90 % af godstransporten sker med skib. Nye forskningsresultater viser nu, at skibsfartens udledninger af kuldioxid ikke bare er langt højere end tidligere antaget, stigningen er også langt hurtigere, end man forestillede sig. Fortsætter verdenshandlen med at stige i det nuværende tempo, kan udledningerne stige med helt op til 75 % i løbet af de næste 15 – 20 år.
Den globale flåde af handelsskibe er i øjeblikket på ca. 70.000 skibe, og de bruger i et sted mellem 200 og 300 millioner tons olie om året. Men skibene bliver stadigt større og der bliver flere af dem. Skibsværfterne har fulde ordrebøger med 20.000 nye skibe på tegnebrættet eller under bygning. Det betyder et stigende brændselsforbrug og stigende udledninger af CO2 i fremtiden.
Den internationale skibsfart er ligesom luftfarten ikke underlagt Kyoto Protokollen. Det betyder, at der ikke er nogen form for international regulering af området, og at der kan udledes stadigt større mængder CO2 uden nogen form for kontrol eller straf.
Overordnet set vejer transportsektoren stadigt tungere, når det gælder udledninger af drivhusgasser. Kommer der ikke snarest en regulering af området, kan det undergrave de internationale bestræbelser for at bremse den globale opvarmning.
Kilde:
Klimaforhandlingerne i Paris